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【原著】実地指導上の困難における看護師のメタ認知の検討―A 病院実地指導経験者へのインタビュー調査から―
https://morinomiya.repo.nii.ac.jp/records/213
https://morinomiya.repo.nii.ac.jp/records/213164de895-eb54-4629-a7a9-f0e28fc81c39
名前 / ファイル | ライセンス | アクション |
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bmumss_17_1-14.pdf (574.5 kB)
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Item type | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1) | |||||
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公開日 | 2023-04-18 | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | 【原著】実地指導上の困難における看護師のメタ認知の検討―A 病院実地指導経験者へのインタビュー調査から― | |||||
タイトル | ||||||
タイトル | Nurses' Metacognition of OJT Difficulties: An Interview Survey of Nurses Experienced in OJT at A Hospital | |||||
言語 | en | |||||
言語 | ||||||
言語 | jpn | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | メタ認知 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 実地指 | |||||
キーワード | ||||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | 看護師 | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | metacognition | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | on-the-job traning | |||||
キーワード | ||||||
言語 | en | |||||
主題Scheme | Other | |||||
主題 | nurse | |||||
資源タイプ | ||||||
資源タイプ識別子 | http://purl.org/coar/resource_type/c_6501 | |||||
資源タイプ | departmental bulletin paper | |||||
著者 |
日髙, 朋美
× 日髙, 朋美× Hidaka, Tomomi |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [ 目的 ] 新人看護師への実地指導を行う看護師の実地指導上の困難におけるメタ認知を明らかにする。 [ 方法 ] 実地指導経験のある A 病院の看護師 6 名を対象に半構造化面接を実施し、実地指導上の困難に おける看護師のメタ認知を抽出しコード化、カテゴリ化した。 [ 結果 ] 実地指導上の困難における看護師のメタ認知として、【教育の対象となる人の特性についての知 識】【自分自身の特性についての知識】【看護・実地指導の特性についての知識】の 3 つの《知識面》 と、【新人看護師や実地指導への懸念】【成長の機会となる経験】【実地指導の計画】【実地指導 中の自問】【実地指導後の振り返り】の 5 つの《活動面》が抽出された。 [ 考察 ] 看護師は、新人看護師に指導の意図が伝わらず指導が受け入れられないといった困難において メタ認知を活用していた。実地指導を行う看護師に対して、メタ認知に着目した教育的支援の 必要性が示唆された。 |
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抄録 | ||||||
内容記述タイプ | Abstract | |||||
内容記述 | [Objective] To clarify metacognition in on-the-job training (OJT) difficulties of nurses providing OJT to novice nurses. [Methods]: Semi-structured interviews were conducted with six nurses at Hospital A who were experienced in OJT, and their metacognition of OJT difficulties were extracted, coded, and categorized. [Results] Nurses' metacognitions of difficulties in OJT were categorized into three “knowledge aspects,” namely, “knowledge of the characteristics of the person being taught,” “knowledge of one's own characteristics,” and “knowledge of the characteristics of nursing and OJT”. The following five “activity aspects” were extracted: “concerns about novice nurses and OJT,” “experiences that provide opportunities for my growth,” “planning for OJT,” “self-questioning during OJT,” and “post-OJT reflection”. [Discussion] The nurses used metacognition in difficulties of being unable to convey the intention of the instruction to the novice nurses. The results indicate the need for educational support focusing on metacognition for nurses who provide OJT. |
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書誌情報 |
森ノ宮医療大学紀要 en : Bulletin of Morinomiya University of Medical Sciences 巻 17, p. 1-14, 発行日 2023-04-30 |
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出版者 | ||||||
出版者 | 森ノ宮医療大学 紀要編集部会 |